پژوهش درباره رشد روان شناختی زنان نوجوانی را به عنوان کلیدی ترین وآسیب پذیرترین دوران زندگی زنان میدانند.
همزمان دوران بسیار مهمی برای شکل گیری عزت نفس است و پژوهشها نشان داده است که دختران نوجوان نوعی سقوط آزاد در عزت نفس را تجربه میکنند که برخی هیچگاه دوباره آن را به دست نمی آورند استیس و همکاران عزت نفس را نگرش مثبت یا منفی به خود تعریف کرده اند، بنابراین عزت نفس نحوه ارزیابی فرد از خود را نشان میدهد کاهنگ و ماوبری عزت نفس جنبه ای از تجربه و کیفیت زندگی فرد است نوعی خود ارزیابی مثبت پیش بینی کننده قاطع برای خوشبختی عمومی و درجه تطابق با زمینه اجتماعی فرد و همچنین عاملی قدرتمند در محافظت در مقابل مخاطرات روانی اجتماعی دوران نوجوانی است پپی و همکاران عزت نفس به شکل مثبت با سلامت سعادت روانی و رفاه مرتبط است .
داولیر و همکاران عزت نفس نشان دهنده شادی است و عزت نفس پایین آسیب پذیری در مقابل افسردگی و خودکشی را نشان میدهد.
کمبود عزت نفس با بسیاری از مشکلات پیش روی دختران نوجوان از جمله عملکرد ضعیف تحصیلی ترک تحصیل، سوء استفاده از مواد مخدر، حاملگی در سنین پایین و رفتار بزهکاری ارتباط تنگاتنگ دارد.
لیز هارتز و لینت تیک افرادی که عزت نفس بالایی دارند در مقابل انواع مشکلات و مسائل زندگی، فشارهای روانی، تهدیدها و حوادث ناگوار طبیعی و بیماریهای روانی مقاوم و پایدار خواهند بود که این شکوفایی استعدادهای نهفته خلاقیت و پیشرفتهای فرهنگی اقتصادی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
بیابانگرد، هم چنین عزت نفس پایین اغلب با بدرفتاری حالتهای اضطراب اهمالکاری پیشداوری و اختلالهای جسمی - روانی همراه است استوارت، عزت نفس منبعی پر قدرت برای نبرد با اثرات فشار روانی و اندیشه خودکشی است ویلبرن و اسمیت، عزت نفس منفی زمینه افسردگی و دیگر مشکلات روان پزشکی را برای نوجوانان مهیا میکند.
ویلبرن و اسمیت عزت نفس در پنج تا شش سال نخست زندگی پدیدار میشود. آن هنگام که کودکان خیلی زود نیاز پیدا میکنند در کارهای متنوع خودارزیابی را جستجو و بازبینی کنند و با عملکرد واقعی مقایسه کنند. به علاوه این فرآیند مقایسه و مذاکره میان خود برداشت شده و خود ایده آل طی دوران نوجوانی به دلیل فرآیند همواره متنوع رشد و تغییرات روانی - بدنی در حال وقوع اهمیت جدیدی مییابد پپی و همکاران چون احساس ارزش خود یاد داده شده است میتواند از یاد برده شود و به جای آن چیز دیگری آموخته شود و این امکان وجود دارد که در هر سنی سطح عزت نفس شخص را ترقی داد . البته عزت نفس خودکارآمدی نیست خودکارآمدی و عزت نفس دو جنبه انگیزش هستند و هر کدام به شکل مثبت با رفاه و سعادت و سلامت روانی مرتبط هستند. خودکارآمدی بر اجزاء شناختی تأکید دارد عزت نفس بر جنبه عاطفی تأکید دارد و با هم به شکل مثبت همبسته هستند.
به عقیده دینک مایر و همکاران دلگرمی عزت نفس نوجوانها را افزایش میدهد و آنها به خاطر آنچه که هستند احساس ارزشمندی می کنند. وقتی این احساسات رشد میکند میل به همکاری و مسئولیت پذیری افزایش می یابد، نوجوانان تصمیم های عاقلانه میگیرند و نتایج این تصمیم ها را میپذیرندبدون تردید نوجوانانی که ارزشمندی و عزت نفس جالب توجهی دارند نسبت به همسالان خود در شرایط مشابه کارآمدی بیشتری از خود نشان میدهند.
شوناکر و شوناکر به نقل از با هلمن و دینتر جزء افرادی بودند که مفهوم دلگرمی را توسعه دادند و مفهوم نظری آن را به روشهای کاربردی و اجرایی تبدیل کردند. مفهوم آموزشی دلگرمی شوناکر و شوناکر از طریق آموزش دهندگان دلگرمی تهیه شده است که دو سال آموزش را در مؤسسه آدلر در ایکورس در سینتال - زونتر سباخ آلمانی دنبال کرده اند و ازاین روش برای افزایش میزان دلگرمی در افراد استفاده شده است.
از آن جا که برخی از مردم در طی زندگی خود دلگرمی کمتری دریافت می کنند ممکن است با نوعی احساس کهتری و بی کفایتی مواجه شوند و با همین احساسات وارد شغل ازدواج رابطه با دوستان و به طور کلی زندگی شوند و با توجه به اهمیت عزت نفسخودکارآمدی و دلگرمی تأثیرات دلگرمی بر عزت نفس و خودکارآمدی؛ هم چنین با در نظر داشتن اینکه افراد دلگرم دیدی مثبت و واقع گرایانه به خود و دیدی مثبت و واقع گرایانه به دیگران دارند و نسبت به تجربه کردن باز و گشوده هستند.
ادامه دارد...
نوشته شده توسط:ثمین وطنی